úterý 7. dubna 2015



Na Velikonoce jsem si naplánovala jeden den "hříchu". 
Pomohlo to hlavě, protože doba do Velikonoc byla lhůta vydrženíschopná a taky jsem si chtěla dokázat, že po čem chuťové buňky občas prahnou, je vlastně jen dojem, že po tom prahnou :-). 
To znamená, že jsem si dala k jehněčím kotletkám výjimečně brambory, odpoledne tyhle celozrnné košíčky se slaným karamelem a bezmléčnou čokoládou (nakonec bez kávy) a s milým láhev dobrýho červenýho po večeři.

Abych byla upřímná, za uplynulé dva měsíce diety jsem se dopustila těchto prohřešků (i když už vím, že kromě posledního bodu bych se bez nich klidně obešla) :-):
2 x pivo (jedna plzeň po ultrazdravé večeři na oslavu masopustu, jeden Krakonoš na bratránkovo zdraví na jeho oslavě půlkulatin, když mi došlo fríčko)
2 x víno (jednou, když přijel na návštěvu kmotříček a ve dveřích slavnostně hlásil, že veze na košt nejlepší makedonské víno, které by prý nikdo jiný neocenil :-) a jednou Neronet - 4 "kalichy" (i když hodně ředěný vodou) u sederové večeře na Velikonoce)
2 x káva (to když se naše drahé dcery asi před měsícem rozhodly několik dní vstávat za svítání a já šla zrovna pozdě spát)

No a teď na Velikonoce tenhle den hříchu (mazanec nepočítám, byl kváskový a nesladký).
Jak jsem předpokládala, nebylo to nic, bez čeho by se nešlo obejít (snad jen ty košíčky bych občas snesla :-) ) a v dietě, která se pro nás mezitím stala téměř obvyklou stravou celkem samozřejmě pokračujeme dál. 


I když jsem na košíčky použila čokoládu bez jakékoli mléčné složky, kakao je kakao a třtinový cukr je pořád cukr, takže řadím recept na ně do kategorie klasických sladkostí:

CELOZRNNÉ KOŠÍČKY SE SLANÝM KARAMELEM, ČOKOLÁDOU A OŘECHY V KARAMELU

Nejdřív jsem uhnětla těsto:
250 g celozrnné jemně mleté špaldové mouky
125 g másla
špetka soli
6 lžic ledové vody

To jsem vtlačila do malých kokotek (můžete použít i formičky na muffiny, malé bábovičky apod.) a upekla dozlatova. 

Mezitím jsem připravila karamelizované ořechy a slaný karamel.
Do malého kastrolku jsem dala hrst lískových ořechů a cca 3 vrchovaté lžíce cukru a zahřívala, až se ořechy s karamelem spojily. Směs jsem vylila na pečicí papír (pozor na popáleniny), nechala vychladnout a rozsekala nožem na menší kousky.
Musím říct, že i samotné karamelizované ořechy jsou vynikající sváteční dobrota.

V tom samém kastrolku po ořechách jsem nechala zkaramelizovat 1 hrnek cukru, do rozpuštěného přidala plátek másla pokrájený na menší kousky (cca 50 g), půl hrnku ohřátého ovesného mléka (kdo můžete, dejte tučnou smetanu) a asi lžičku a půl mořské soli.
Míchala jsem metličkou, dokud se nevytvořila hustá omáčka, kterou jsem pak nalila do připravených košíčků.
Nakonec jsem navrch nanesla rozpuštěnou bezmléčnou čokoládu a posypala karamelizovanými ořechy.
Neměla jsem čas na chladnutí, protože jsem vše vezla s sebou na návštěvu, proto čokoládová poleva nevypadá zrovna vzhledně, ale když karamel necháte v košíčcích trochu ztuhnout v lednici a potáhnete čokoládou až pak, bude to hned estetičtější.

No a příště už zase dietně ;-).

4 komentáře:

  1. Kači, i přes ty "malé prohřešky" jste dobří a myslím, že to ani prohřešky nejsou ve srovnání kolik kvant jíte správně.
    Palec nahoru.

    OdpovědětVymazat
  2. Prohřešky ??? Jedna hvězda paní a pochvalu za statečnost :o). Krásné dny Lada

    OdpovědětVymazat
  3. Katko,
    koukám, že jste si Velikonoce užili zdravě a dle svých představ :-)
    Emičce vše nejlepší k dnešnímu svátku!

    OdpovědětVymazat
  4. Díky za podporu i za přání ! :-)

    OdpovědětVymazat